Alapvetően két dologra kell odafigyelnünk, ha azt szeretnénk, hogy a bringánk mindig a rendelkezésünkre álljon. Az egyik a tisztítás, a másik pedig az alkatrészek kenése. Sokan bonyolultabbnak gondolják, viszont a kerékpár karbantartás valóban ennyire egyszerű. De, mint minden mást, ezt is el lehet rontani, ami hosszútávon gondot okozhat a működése során.
Kezdjük előbb a tisztítással! Azért ezzel, mert a lánc megolajozása és az alkatrészek zsírozása előtt, a régi, szennyezett kenőanyagoktól mindig meg kell tisztítani a biciklit. A hajtás részeit pl. WD-40-el is megtisztíthatjuk. A kerékpár karbantartás során, a sár és a por letörléséhez bármilyen háztartási tisztítószer megfelel. Majd egy száraz ronggyal áttörölve a bringa csillogni-villogni fog.
Bár csábító a magasnyomású mosó használata, mégsem ajánlott. Helyette egyszerű kerti slag mindenképp eredményesebb. A túl nagy víznyomás olyan helyről is kimoshatja a kenőanyagot, ahonnan nem kéne, például a kerékagyból, fejcsapágyból, középrészből. Ha megvolt a tisztítás, következhet a lánc olajozása bicikli olajjal.
Ilyenkor nem árt nyomogatni a váltót, hogy végig menjen a lánc a fogaskoszorú teljes egészén, így mindenhová jut az olajból. Ha túl kevés kenőanyagot használunk, akkor hamarabb elkezd kopni a rendszer, ha pedig túl sokat, akkor az menet közben össze-vissza fog csapni mindent és kezdhetjük elölről a tisztítást. A kerékpár karbantartás során nem árt ellenőrizni a bowdeneket, hogy nincsenek-e kiszálasodva és megfelelően siklanak a bowden házban. Vizsgáljuk át, vannak-e lötyögő csavarok, alkatrészek! Minimális kerékpár karbantartással is növelhető a bicikli élettartama.